Jak na sójové maso?

Kvalita potravin 4. 4. 2017

S rostoucím počtem strávníků, kteří se přiklánějí ke stravě založené na rostlinných potravinách, se mnozí výrobci potravin snaží vyjít poptávce vstříc nabízení množství sójových náhražek masa. Co vlastně sójové maso je, jaké jsou jeho výhody a jak ho nejlépe připravit se dozvíte v následujícím článku.

Jak na sójové maso?

Sójové maso je dehydratovaný texturovaný sójový protein, který se vyrábí z odtučněné mouky. Velká výhoda sójového masa spočívá v jeho dostupnosti a příznivé ceně. Sojové maso obsahuje až 50 % bílkovin a naopak velmi málo tuku, nízká je také jeho kalorická hodnota. Z vitaminů jsou zastoupeny vitamíny z řady B, A, E a z minerálních látek vápník, fosfor a železo. Neobsahuje lepek, naopak má velký podíl vlákniny.

Sójové maso lze připravit buď zalitím horkou vodou z rychlovarné konvice a nabobtnáním, nebo přímo vařením - tím se zlepší jeho stravitelnost. Samo o sobě také nemá nijak výraznou chuť, ale snadno vstřebá chuť koření, omáček, šťáv apod..

Léčivé účinky sóji

Sójové boby především výrazně snižují hladinu krevního cholesterolu a tlak. Také významně chrání před tvorbou žlučových kamenů, ale také snižují riziko vzniku rakoviny prsu. Pomáhá také při mnoha dalších zdravotních problémech:

Prostata

Sója obsahuje významný počet izoflavonů, které chrání před vznikem onemocnění prostaty.

Cukrovka

Zařazení sóji do jídelníčku při dietě pomáhá kontrole krevního cukru a chrání před vznikem srdečních onemocnění. Výrazně také snižuje zátěž ledvin.

Premenstruační syndrom

Sója obsahuje velký počet izoflavonů, které pomáhají vyrovnávat produkci hormonů a snižují příznaky PMS.

Nicméně ve velkém množství sója není příliš zdravá, takže všeho s mírou.

Kdy je sója nevhodná?

Sója se díky velkému množství bílkovin řadí mezi hůře stravitelné potraviny. Pro lidi, kteří mají problémy s trávením, proto není její konzumace vhodná. Také se nedoporučuje v období těhotenství, jelikož nadměrné množství přírodních hormonů v této potravině může poškodit nervový systém plodu.

Také se objevují zprávy o škodlivém účinku některých látek, které přetrvávají v sójových produktech i po uvaření. K těmto látkám patří například sójová bílkovina, která může být příčinou alergií, nebo látka Lektin, která způsobuje záněty a snižuje okysličování organismu.

Sójové výrobky

V regálech obchodů dnes naleznete velké množství výrobků ze sóji, případně těch, které obsahují sóju jen částečně. Mezi základní potraviny patří:

Sójové maso je upravenou sojovou bílkovinou, s kterou se setkáte v mnoha formách (kostky, plátky, granulát).

Sójové mléko je výluhem ze sójových bobů a má příznivější složení tuků, než mléko kravské. Sójové mléko také neobsahuje žádný cholesterol.

Sójový tempeh jsou sójové boby naočkované ušlechtilou plísní, vhodné jako náhrada masa.

Tofu je získáno srážením sójového mléka, vhodné pro vaření, grilování, či dušení.

Sójová mouka je vhodná na vaření a pečení zvláště při Jak se naučit vařit?

Jak upravit sójové maso?

Sójové maso je před přípravou nutné namočit nebo uvařit (záleží na pokynech výrobce). Maso po uvaření získá větší objem a jeho hmotnost se zvětší až čtyřnásobně. Někteří výrobci doporučují sójové maso vařit s kostkou bujónu - zda ho použijete, je ovšem čistě na vás.

●Sójový granulát je ideální pro přidání do mletého masa, nejlépe v poměru 1 : 1. Uvařený granulát důkladně promiste s masem. Dále můžete vypracovat placičky, karbanátky, nebo čevabčiči, které nepoznáte od čistého masa.

●Sójový granulát je vynikající pro přípravu různých zapékaných nákypů. Do granulátu je možné přidat zeleninu a poté zpevnit strouhankou a vejcem.

●Sójové kostky a nudličky mají svoje užití při přípravě gulášů a různých “čínských” směsí. Můžete je použít samotné, případně kombinovat s vepřovým, či kuřecím masem.

●Při úpravě na pánvi je ideální uvařené sójové kostky předem ochutit a zakápnout olejem, případně sójovou omáčkou.

Inspirujte se recepty, které vám usnadní výběr svátečního obědu. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji