Bolí vás často břicho? Poradíme vám

Rady & tipy 23. 11. 2017

Snad každý někdy zažil nepříjemné bolesti břicha a průjem před obávanou zkouškou nebo schůzkou. 15 % z nás ale trpí těmito komplikacemi opakovaně několikrát do měsíce. Syndrom dráždivého tračníku (IBS – irritable bowel syndrome), jak se soubor příznaků nazývá, se může projevit nejen bolestmi břicha spojenými s průjmem, ale také se zácpou nebo nadýmáním. Vzhledem k tomu, že významným spouštěcím faktorem je dlouhodobý stres, je alarmující, že postihuje také 6 – 14 % dětí a dospívajících.

Bolí vás často břicho? Poradíme vám

Otestujte se

Pokud vám jsou popsané příznaky povědomé, vyzkoušejte si samodiagnostický test a nechte se inspirovat našimi tipy.

  • Míváte bolesti břicha minimálně třikrát do měsíce?
  • Jsou tyto bolesti břicha spojené s jedním z dalších příznaků – zácpou, nadýmáním nebo průjmem?
  • Opakují se tyto problémy déle než tři měsíce?
  • Stává se vám, že kvůli zažívacím obtížím musíte přerušit svoje plány či upravit svůj denní režim?
  • Zhoršují se vaše obtíže v období stresu?

Pokud jste odpověděli dvakrát nebo vícekrát ano, je možné, že trpíte syndromem dráždivého tračníku. Proto doporučujeme vyplnit podrobnější test na www.cojeIBS.cz. V případě pozitivního výsledku je důležité začít co nejdříve s léčbou.

6 věcí, které pro sebe můžete udělat

1. Najděte příčinu.

Nejprve zkuste zjistit, co vaše příznaky vyvolává. Je to nějaké jídlo, pracovní akce nebo nepříjemné setkání?

2. Změňte jídelníček.

Protože individuální příznaky se u syndromu dráždivého tračníku liší, je důležité přihlédnout k tomu i při dodržování jídelníčku. Konkrétní doporučení se liší dle příznaků. Obecně se dá říci, že prvním krokem je vytipovat a vyloučit jídla, která fungují jako spouštěče vašich problémů. Denní příjem energie by měl být rozdělen do pěti menších porcí.

3. Probiotika změnu jídelníčku podpoří.

Střevní bakterie, které udržují náš trávicí systém v rovnováze, jsou velmi citlivé a rovnováhu tak může narušit nejen složení jídelníčku, nemoc a užívání léků, ale i celkový životní styl a stres. Každé narušení rovnováhy přitom vede k méně či více závažným potížím. Probiotika správnou činnost střev podpoří. Dá se říci, že prospívají správnému zažívání obecně a s jejich zařazením do jídelníčku neudělá chybu nikdo. V případě IBS je možné jejich účinek podpořit doplněním o další specifické složky podle akutních příznaků.

4. Pokuste se zpomalit.

Protože na rozvoji syndromu dráždivého tračníku se podílí do velké míry stres, je pravidelný odpočinek, věnování se koníčkům, rodině a přátelům důležitou součástí léčby. Při rozhodování o tom, jak budete trávit volný čas, je důležitý hlavně váš dobrý pocit a spokojenost.

5. Hledejte pomoc.

Nemyslete si, že si vaši přátelé ničeho nevšimli. Jen jim přijde hloupé se ptát. Pokud se bojíte svěřit jim, podívejte se na některou z diskusních skupin, jež se tématu syndromu dráždivého tračníku věnují na internetu. Pomoci vám můžou také v lékárně. Při dlouhodobějších komplikacích se nebojte konzultovat vše s gastroenterologem nebo psychologem (otázka stresu).

6. Nevzdávejte to.

Je důležité počítat s tím, že změna se neprojeví okamžitě. Při úpravě životního stylu je třeba vytrvat. Nic se nevyřeší samo a vaše námaha bude odměněna tím, že se příznaky zmírní a budou přicházet méně často.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji