Čerstvá ryba je základem zdravého jídelníčku

Rady & tipy 31. 3. 2018

Po zimě, kdy všechno odpočívá a načerpává energii, s sebou jaro přinese nové začátky a možnosti. Nakupujeme nové oblečení, někteří již začínají plánovat letní dovolené, vše se opět probouzí k životu. Kromě takovýchto navenek patrných změn, bychom měli vlastní bytost reinkarnovat i zevnitř. Ideální je začít u stravovacích návyků a denního režimu. Co třeba zařadit do jídelníčku ryby? Obsahují velké množství živin a vitamínů a navíc se po nich snáze redukují přebytečná kila.

Čerstvá ryba je základem zdravého jídelníčku

Jezte ryby klidně 2x do týdne

V zimních měsících si většina z nás dopřává spíše těžší a hutnější pokrmy – omáčky, pečeně, knedlíky aj. Před létem je vhodné stravu poupravit, zařadit více salátů a především ryb. Jak často jíte rybu? Říká se, že minimálně 2x v týdnu by se měla objevit na našem talíři. Když pomineme Vánoce a tradičního kapra, velkými strávníky ryb stále ještě nejsme. Na základě jejich oblíbenosti lze roztřídit lidi do dvou skupin na ty, co je mají rádi a ty, co je nemohou ani cítit. Přitom ryby představují důležitý článek našeho pestrého jídelníčku. Zdraví prospěšné jsou hlavně díky svým nenasyceným mastným kyselinám. Tyto kyseliny mají pozitivní vliv na náš cévní systém, ale důvodů proč je konzumovat, je mnoho.

Rybí maso je zdraví prospěšné

Obecně platí, že konzumace jakéhokoli druhu ryb je pro naše zdraví přínosná, díky koncentraci živin, které obsahují. Jedná se například o vysoce kvalitní bílkoviny, jód, různé druhy vitamínů (především vitamín D) a minerály. Bílkoviny ryb jsou lehce stravitelné a trávicí trakt je dokáže rozložit za 2–3 hodiny v porovnání s masem ostatních živočichů, jejichž zpracování trvá organismu mnohem více času. Za nejzdravější jsou považovány takzvané tučné ryby - losos, pstruh, sardinky, tuňák nebo makrela. Jedením ryb se snižuje riziko srdečních onemocnění a mozkové mrtvice. Je taky zřejmé, že se jedná o nejlepší druh potravy, která přispívá k zachování zdravého srdce. Důležité jsou také omega-3 mastné kyseliny, kterých je právě v rybách velké množství. Ty pomáhají zejména růstu a vývoji organizmu.

Jak poznat čerstvou rybu a kam na ni zajít?

Povrch těla nesmí být matný. Zkuste vytvořit tlakem prstu důlek. Pokud se ihned kůže vyrovná do původního stavu, je to známka čerstvosti. Důležité je zkontrolovat i oči. Musí být nezakalené a rohovka průhledná. Žábry by měly být červenorůžové a ryba nesmí zapáchat. Ryby s větší tukovou vrstvou, jako je třeba losos, vydrží čerstvé až 11 dní od výlovu. Zárukou toho je však správné skladování. Naopak ryby s nízkou vrstvou tuku vydrží pouze 2-3 dny od dodání. Sem můžeme zařadit mořského ďase nebo pražmu královskou.

Ryby lze připravovat různými způsoby. Mezi oblíbené patří grilování, uzení nebo speciální metoda sous-vide. Setkat se můžete i s přípravou v syrovém stavu. Pokud máte k domácímu zpracovávání ryb respekt, ať už proto, že se bojíte, aby se vám nerozpadla, nebo jen prostě nesnesete jejich zápach v bytě, navštivte některou z následujících restaurací. Mezi nejlepší typické „rybárny“ patří restaurace SEEFISH a Blue Fjord. Jestli se řadíte mezi milovníky Itálie, navštivte vinohradskou Aromi nebo Bianco e Nero sídlící v pasáži Florentinum. Pokud byste rádi zaexperimentovali a ochutnali kus Asie, doporučujeme Yamato Restaurant nebo Sushi Yoshihashi. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji