Co snídat v zimních měsících?

Rady & tipy 13. 1. 2018

Vyvážená snídaně je důležitým zdrojem energie pro naše tělo, duši a dobrý začátek dne vůbec. I to, jak se budete během dne cítit, co budete jíst a zda toho nesníte až příliš je otázkou snídaně. Abyste se cítili dobře, měli dostatek energie a vypadali dobře, měla by vaše snídaně být nejen chutná, ale hlavně výživná. RNDr. Pavel Suchánek, radí, co jíst během zimních rán. 

Co snídat v zimních měsících?

Kaše – skvělá volba kdykoliv nejen během zimy

Snídaně by měla nejen poskytnout energii, ale také probudit trávicí systém, a navíc po dlouhé, „hladové“ dodat tělu rovněž potřebné živiny a aktivovat jeho metabolické procesy.

„Abychom zabránili nevítanému dopolednímu ujídání, musí být snídaně bohatá na bílkoviny a složité sacharidy, které tělu zajistí energii a urychlí metabolismus. Pomyslná snídaňová miska by také měla obsahovat vlákninu, jenž je důležitá pro činnost trávicího systému a pomáhá regulovat chuť k jídlu. Dále by zde měli být vitaminy a tuky, které chrání před únavou, nebo kardiovaskulárními chorobami,“ říká RNDr. Pavel Suchánek, expert kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve SMART formě“ a dodává: „Z tohoto pohledu jsou tak ideální snídaňovou volbou celozrnné kaše bohaté na vitamíny skupiny B, které vás navíc během zimního rána pěkně zahřejí.“

Podle odborníka, jsou jak pro dospělé, tak pro děti, nejvhodnější kaše pohankové, ovesné, stejně jako varianty z prosa, ječmenných krup, hnědé rýže nebo semen amarantu. Pokud nemáte ráno čas vařit, můžete večer jednoduše zalít propláchnutá zrna v termosce vroucí vodou a nechat přes noc. Když ráno vstanete, vaše teplá kaše bude již připravena. Dalším časově efektivním způsobem je ponechat propláchnutá zrna v hrnci přes noc namočená ve vodě. Ráno jen dáte na vařič, prohřejete a následně zakryté pokličkou odstavíte. Až budete připraveni, vámi vybraná zrnka se promění v lahodnou kaši.

Vyvážené snídaně - zvláště důležité pro děti

Podle odborníka, jsou jak pro dospělé, tak pro děti, nejlepší volbou celozrnné kaše. Taková snídaně, zvláště v zimě, pak může být ochucena džusem nebo pyré, které jsou bohaté na vitamíny, minerální látky a vitamíny a pro tělo jsou po dlouhé noci nezbytné.

„Ráno doporučuji ke konzumaci zvolit zeleninový džus a pyré. A s sebou na oběd si můžete vzít variantu ovocnou. Ačkoliv je snídaně nejdůležitějším jídlem dne, nesmíte zapomínat jíst pravidelně několikrát denně, u dětí pětkrát, dospělí mohou jíst méně často, ale zásadní je pravidelnost stravy,“ komentuje RNDr. Pavel Suchánek.

Podle nutričního specialisty jsou školáci, kteří jedí vyváženou snídani, lepší v učení, protože jsou lépe probuzení a udržují déle pozornost. Navíc jsou aktivnější, silnější a odolnější vůči stresu než ti, kteří nesnídají. „Nesnídači“ jsou naopak podráždění a méně soustředění.

Pokud ráno nenajdete čas ani na snězení kaše, vypijte alespoň sklenku 100% džusu nebo snězte kapsičku 100% pyré.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji