Dáte si kávu nebo čaj?

Rady & tipy 8. 2. 2017

Už tradiční otázka: „Dáte si kávu nebo čaj?“ Na tuto často pokládanou otázku, slýcháváme často „kávu.“ Protože prostě obsahuje kofein. Přitom čaj je rovnocennou alternativou, s možná ještě více pozitivními vlastnostmi. Ne nadarmo je čaj nejvíce konzumovaným nápojem na světě, hned po vodě. Čaj je nápoj s tisíciletou historií.

Dáte si kávu nebo čaj?

Foto: 123rf.com

Pravý čaj

Za čaj odborníci považují jen nápoj z rostliny Camelia Sinensis nebo Camelia Assamica. Čaj působí na celý organismus. Ovlivňuje trávící soustavu, pomáhá při zažívání. Prokrvuje orgány, a to především mozek a ledviny, s tím souvisí i vylučovací soustava. Jeho účinky mohou ovlivnit i imunitní systém. Na výběr máme z různých druhů. Černé, červené, zelené, žluté, bílé, čaje typu oolong, čaje tmavé či aromatizované.
Nápoje z jiných rostlin nelze za čaj považovat, někdy bývají označovány za „nečaje“ (např. Rooibos, Lapacho, Yerba Mate apod.)

Káva a energie? Kofein

Právě obsah kofeinu v kávě je příčinou jeho možná i nadměrné konzumace. Kofein však obsahuje i čaj a věřte, že účinky jsou dost rozdílné od kávy. Kávou si spíše probouzíme krevní oběh, činnost srdce. Oddaluje únavu, bystří myšlení, zlepšuje soustředění. Kofein z kávy se i rychle vstřebává. Pokud to ale člověk s kávou přehání, dostaví se však opačný efekt – jste nervózní a schopnost soustředění se velmi sníží. Podle výživových poradců je káva v malém množství prospěšná, ale mít lepší výkon je možné i jinak.
Naproti tomu srovnejme kofein, který získáváme ze zeleného čaje neboli thein. Ten se uvolňuje pomaleji, a tak i jeho účinky jsou mírnější a dlouhodobější. Nedráždí navíc tolik žaludek. A je to právě thein, který povzbuzuje nervovou soustavu a mozek. Pomáhá tedy při učení, práci, únavě. Čaj je vyhledávaný nejvíce pro jeho blahodárné účinky na zdraví.
Pokud chcete zmenšit energetickou závislost na kávě, zkuste to s pomocí třeba zeleného čaje. Ten obsahuje právě tein, který vás nabudí podobně jako káva. Pijte pravidelně pět šálků v průběhu celého dne. „Pro zajímavost, MatchaTea může udržet hladinu energie na 3-6 hodin, s pouze 34 miligramy kofeinu, což odpovídá zhruba jedné třetině šálku kávy,“ uvádí Petr Patočka, odborník na Matcha.

Raději pořádně spěte a odpočívejte

Zvýšená potřeba těla po kofeinu je často důsledkem nedostatečného odpočinku. Tělo si pochopitelně nejvíce odpočine ve spánku, proto tuhle aktivitu, která člověku zabere až čtvrtinu života, není radno zanedbávat. Důležité je i spát kvalitně.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji