Dělená strava: dělíte správně?

Rady & tipy 15. 8. 2017

Přístupů ke zdravému stravování existuje mnoho a může být občas těžké se v záplavě dostupných informací, ale i dezinformací, zorientovat. Podívejme se na zoubek dělené stravě - co to vlastně znamená, jak funguje a, především, jak z ní může benefitovat vaše tělo?

Dělená strava: dělíte správně?

Samotný název nám napovídá, že se jedná o oddělování konzumace jednotlivých složek potravy. Při děleném stravování se konzumují odděleně zdroje sacharidů (pšenice, žito, oves, ječmen, proso, sušená kukuřice, výrobky z obilovin, rýže, brambory, bramborový škrob, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice, banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle, sušené ovoce, hustá ovocná šťáva, sirupy, pivo, med, luštěniny (kromě sóji) a zdroje bílkovin (jedná se především o libové hovězí, telecí, skopové, krůtí, kuřecí, vepřovou panenku, vejce, neuzené ryby, plody moře (losos, okoun, tuňák, makrela, sleď, pstruh, štika, platýs, garnáti, krabi, humr), tedy se v podstatě odděluje strava rostlinná od stravy živočišné.

Potraviny bez dělení

Sacharidy a bílkoviny se pak mohou kombinovat s potravinami neutrálními, které můžeme konzumovat také samostatně:

  • oleje panenské lisované za studena, neztužené margaríny, máslo
  • mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50%, zakysané mléčné výrobky (jogurt, kysaná smetana, tvaroh, mléko, kefír – v potravinových doporučeních spíše nízkotučné), dále tučnější sýry (okolo 60% - smetanový, máslový, hermelín, mozzarella, cottage, ricotta)
  • zelenina (lilek, květák, zelené fazolky, brokolice, čínské, červené a bílé zelí, zelený hrášek a čerstvá kukuřice, okurky, česnek, kedluben, mrkev, paprika, feferonky, ředkvičky, ředkev, červená řepa, růžičková kapusta, červené zelí, kysané zelí, celer, špenát, čerstvá rajčata, bílé, kapusta, cuketa, cibule, hlávkový salát, ledový salát)
  • ořechy
  • koření, bylinky
  • výhonky a klíčky
  • houby
  • droždí
  • a k pití bylinkové čaje

V rámci dne i jednoho jídla

Strava je dělena buď v denních cyklech (celý den se jí buď bílkoviny, nebo sacharidy), nebo se separují potraviny pouze v rámci jednoho jídla (mezi jídly ovšem musí být významná pauza, cca 2-4 hodiny). Vše je doplněno vyváženým a pravidelným pitným režimem.

Výhodou děleného stravování je snížení energetického příjmu a zařazením do jídelníčku více ovoce a zeleniny. Dělené stravování dále doporučuje nevynechávat z jídelníčku 3 hlavní jídla, jíst v klidu a beze spěchu, důkladně rozmělnit potravu v ústech a dodržovat pravidelné intervaly mezi jídly.

Je to řešení?

Dělenému stravování oponují vědecká tvrzení, že je konzumování jednotlivých složek odděleně zcela zbytečné. Z fyziologického hlediska se totiž dodnes významný přínos dělené stravy nepotvrdil, protože jsou v tenkém střevě přítomny enzymy štěpící sacharidy, tuky i bílkoviny bez ohledu jakým způsobem je strava do těla přijímána.

Pokud trávicí systém zpracuje různorodou potravu bez negativních projevů (bolest břicha, nadýmání apod.), k dělení stravy asi nebudete mít důvod inklinovat. Každopádně může pomoci a pomáhá právě těm, kteří trpí zažívacími obtížemi nebo jejich trávicí systém hůře snáší některé kombinace potravin. Trávící obtíže jsou vyvolávány například kombinacemi luštěnin s některými potravinami a různých druhů živočišných bílkovin s některými přílohami. Vyzkoušejte pokrmy děleného stravování, které vám pomohou zpestřit a obohatit stravovací režim.

Autor textu: Milan Merva, specialista na zdravý životní styl a osobní trenér

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji