Jak správně sestavit rovnici příjmu a výdeje energie?

Rady & tipy 2. 11. 2017

Jistě víte, že každý z nás potřebuje energii. Energie je naším palivem pro růst, trávení, myšlení, pohyb a práci orgánů. Stranu příjmu energie představuje jídlo a pití, stranu výdeje pak pohyb a práce orgánů. Vzhledem k tomu, že bazální metabolismus spotřebuje 60 – 70 % přijaté energie a trávení dalších 10 %, se může zdát, že tělo udělá vše za nás. Opak je ale pravdou.

Jak správně sestavit rovnici příjmu a výdeje energie?

Všeho moc škodí

Příliš vysoký příjem energie je přitom stejně nebezpečný, jako její nedostatek. Oba extrémy znamenají základ zdravotních problémů a nevyrovnaná energetická bilance se stále častěji týká i dětí. Nejen rodiče, ale děti samotné často ví, že by hamburgery, hranolky, kolu, energydrinky, čokoládu a chipsy měla nahradit zelenina a ovoce, ryby, maso, brambory, jogurty, mléko a voda. Jak ale děti přesvědčit? Pomoci může video, které v rámci projektu Fandíme zdraví připravila iniciativa Vím, co jím a piju. Podívejte se, co radí školákům a jejich rodičům odborníci.

5 věcí, které možná nevíte o příjmu energie

  1. každý potřebuje jiné množství energie – záleží nejen na věku a pohlaví, ale i na genech a bazálním metabolismu; proto se neřiďte podle doporučení okolí, ale podle svého těla, případně rad odborníků;
  2. do pohybu se počítá úplně všechno včetně chůze a domácích prací;
  3. u doktora končí nejenom ti, co se přejídají, ale i ti, kteří drží diety kvůli hubnutí; nezdravě hubeným hrozí ošklivá pleť i vlasy, deprese, snížená výkonnost a sklony ke zlomeninám; pro tělo je správná jenom rovnováha;
  4. pokud je příjem energie nevyrovnaný, tělo se obává nedostatku a začne energii ukládat; jednorázové diety nejsou proto vhodné a odborníci doporučují dlouhodobou úpravu životního stylu;
  5. pokud nemáme kvůli dietám v jídelníčku dostatek bílkovin, bere si je tělo ze svalů; lepší je proto jíst pravidelně, po menších porcích a dát přednost tomu, co je zdravé.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji