Letní stravování? Jak na to u dospělých i dětí

Rady & tipy 1. 8. 2017

Dovolená a jídlo se zdá jako bezproblémový pojem. Nenechte se však vyvést z míry. Přejídání v rámci all inclusive, nedostatek tekutin a navíc lákadla pro vaše ratolesti můžou být hrozba pro správný jídelníček. Co byste si měli na dovolené pohlídat?

Letní stravování? Jak na to u dospělých i dětí

Základem je voda

Na sluníčku a v teple nezapomínejte dodržovat dostatečný pitný režim. Tělo se v teple dehydratuje rychleji, a tak pijte o něco málo více než normálně, zejména pokud navíc vyvíjíte nějakou fyzickou aktivitu. Doporučuje se vypít denně 2-3 litry čisté vody, v létě se však nebojte dát si i více než 3 litry. Mimo jiné tím velmi prospějete své pokožce, která má na slunci tendenci vysychat.

„Optimální množství přijatých tekutin je 0,3 litru denně na 10 kilogramů hmotnosti. Pozor však na léto, kdy velké množství tekutin vypotíme, proto můžeme pít i více. Tekutiny je vhodné pít postupně, ne naráz,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. 

Jídlo a dovolená

Období dovolených, prázdnin, častých grilování i pikniků, zmrzlin, sladkých chlazených nápojů, ale i aktivního pohybu i nabírání kil, to je léto. Jídelníček by proto měl být lehký, svěží a dobře stravitelný, a to i na dovolené v cizině. Největší podíl by měla zabírat sezonní zelenina, která zasytí, ale nezatěžuje tělo zbytečnými kaloriemi.

Pozor na all inclusive a hlídejte si množství

Švédské stoly mají výhodu v tom, že si můžete talíř sestavit podle vlastního uvážení.

„I během dovolené platí stejná pravidla, která by se měla dodržovat i v běžném režimu. Jezte pravidelně pětkrát denně a mezi hlavními jídly nezapomínejte na ovocné svačiny. Snídaně by měla být tvořená vždycky kvalitními bílkovinami a sacharidy,“ radí Burešová. Vyberte si tvarohovou pomazánku s žitným nebo celozrnným pečivem, nebo jako variantu na sladko ovoce a neslazenými cereáliemi, oříšky a semínky, nebo celozrnnými sušenkami.

A co děti? Omezte smažené i sladkosti

I v létě pro ně platí stejná pravidla, jako kdykoliv jindy. Neměli bychom to brát na lehkou váhu ani při dovolené. Čeho by se tedy měly děti vyvarovat i na dovolené? „Jsou to hlavně smažená jídla, sladkosti s vysokým obsahem přidaného cukru a nadměrná konzumace bílého pečiva. Dále jsou to pak ztužené tuky, různá aditiva, aromata a konzervanty,“ uvádí Bc. Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.

Určitě by se nemělo zapomínat, že příjem by měl odpovídat výdeji energie, proto vždy jídelníček volte adekvátní k aktivitám dítěte. Třeba svačinu je vhodné přizpůsobit sportování a skotačení u vody.

Jaká by měla vypadat správná svačina?

Rychlou a hodnotnou svačinou pro dítě může být čerstvé ovoce nebo obilné či bezlepkové kaše, které lze zdravě ochutit třeba rozinkami, ořechy nebo přírodními sirupy. Osvědčeným typem na svačinu je čerstvé pečivo, nejlépe však z jiné než bílé mouky, které je vhodné střídat, s domácí pomazánkou z luštěnin, vajec, obilnin, zeleniny nebo tvarohu. „Není jednoduché se bílému pečivu úplně vyhnout, je však nasnadě typ pečiva střídat. Volit spíše pečivo žitné, ječné, vícezrnné či kukuřičné. Kupříkladu v Toulcově dvoře pro naše děti pečeme i celozrnné housky,“ říká Garciová. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji