Mýty a polopravdy na téma zdravější Vánoce

Rady & tipy 10. 12. 2014

Téměř všichni máme ještě měsíc před Vánocemi dobré předsevzetí, že v tomto roce pojmeme rodinný jídelníček zdravěji – tak, abychom po Novém roce nemuseli urgentně vyhledávat lékaře nebo držet dietu. Jenže pak se to na nás začne valit: Kromě záplavy receptů na nejčokoládovější cukroví a nejšlehačkovitější vánoční dorty se setkáváme i s radami ze skupiny „osvícených“. Jsou to návody na to, jak tentokrát o vánocích nepřibrat a neskončit s podrážděným žlučníkem. Většinou se týkají cukroví, často i řízků a bramborového salátu. Nakolik jsou pravdivé? Posviťme si na ně!

Mýty a polopravdy na téma zdravější Vánoce

Foto: 123rf.com

„Cukr v cukroví nahraďte zdravějším medem, po kterém se netloustne“

Tento mýtus je jedním z nejrozšířenějších. „Je pravda, že med je oproti cukru chutnější, zdravější, obsahuje řadu enzymů a antioxidantů, nicméně v organismu působí stejně jako cukr. Totéž se týká nejrůznějších sirupů, které se prodávají v prodejnách zdravé výživy (rýžový, kukuřičný, javorový…) a fruktózy,“ vysvětluje MUDr. Václava Kunová, nutriční specialistka společnosti NutriCare. S energetickou hodnotou potravin obsahujících cukr musíme zkrátka počítat.

„Mouku při pečení cukroví nahraďte celozrnnou variantou“

Tímto počinem sice zvýšíme obsah vlákniny v pečivu, snížíme glykemický index, ale energetická hodnota zůstane beze změn. Podle doktorky Kunové je pak otázkou, jestli to vůbec stojí za snahu, protože cukrovím tak jako tak celodenní potřebu vlákniny nepokryjeme.

„Jediným způsobem, kterým snížíme energetickou hodnotu cukroví, je použití náhradního sladidla. Na pečení je vhodné sladidlo na bázi sukralózy, které má nejlepší chuť, vysoká teplota ho nemění a je nejbezpečnější. I tak ale v řadě případů značně utrpí chuť pečiva. Opět je tedy otázkou, zda není lepší dopřát si denně tři nebo čtyři kousky opravdu kvalitního cukroví podle klasické receptury než celý talířek dietních,“ uvádí Kunová. Ať už bychom tedy zvolili jakoukoli variantu zdravějšího cukroví, dá nám to falešný pocit bezpečí, že ho můžeme jíst více, a váha půjde zcela jistě nahoru.

„Místo cukroví mlsejte sušené ovoce“

Ovoce má nálepku zdravé potraviny. Je pravda, že tuku obsahuje zanedbatelné množství, ale o to bohatší je na cukr. Sto gramů sušeného ovoce nevypadá jako nijak závratně velká porce, ale má průměrně 1 000 kJ. Nechceme-li po jeho snědení dostat brzy hlad a chuť na něco dalšího, měli bychom jej vyvážit bílkovinami. Podle nutriční specialistky je proto vhodnější přidat malé množství sušeného ovoce do jogurtu či tvarohu.

„Majonézu v salátu nahraďte jogurtem“

Často doporučovaná varianta s jogurtem mnoho úspěchů nesklidí. „A ani různé light majonézy nejsou tím nejlepším řešením. Obsahují místo tuku modifikované škroby, takže ze srovnání energetických hodnot vyjdou příznivěji, ale nikoli už chuťově. Mnohem lepší je použít klasickou majonézu a obyčejný bílý jogurt a obojí namíchat dohromady,“ vysvětluje Kunová.

„Řízky připravujte přírodní, nikoli smažené“

Podle nutriční poradkyně NutriCare je na nás, jak se rozhodneme. Ale měli bychom vědět něco o samotných výchozích surovinách. Jestliže kuřecí nebo krůtí prsa mají průměrně 1 g tuku na 100 g, vepřová kýta – i velice libová – obsahuje ve stejném množství minimálně 10 g tuku. Chceme-li ušetřit tuk při přípravě řízků, stačí, použijeme-li kuřecí nebo krůtí maso místo vepřového. Smažený kuřecí řízek pak bude mít tuku stejně jako přírodní vepřový. A sníme jeden, nikoli tři.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji