Nadýmání, aneb co vám škodí?

Rady & tipy 10. 4. 2017

Trpíte na nadýmání? Co myslíte, které potraviny vám škodí? Ačkoli právě plynatosti a nadýmání nepatří mezi společensky přitažlivá témata, trápí většinu populace. Ptáte se, jak nadýmání zabránit? Pozor na potraviny, které vás doslova nafouknou, i způsob, jakým jíte.

Nadýmání, aneb co vám škodí?

Není nemoc, ale může na nemoc poukazovat

„Mějte na paměti, že nadýmání nemusí být vždy způsobené potravinami, ale ovlivňuje ho další řada faktorů jako například, jestli jíme ve spěchu, hltáme a potravu v ústech nedostatečně rozmělňujeme, zda jsme ve stresu, ale třeba i kouření. Dále může být způsobeno i potravinovou alergií, nejčastěji na laktózu či lepek,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse, 

Při nadýmání se naše břicho vzedme kvůli velkému nahromadění plynu, což doprovází až nepříjemný pocit plnosti, časté říhání i únik plynů. Nadýmání může být až bolestivé a doprovázené pocitem zvracení. Nadýmání není samo o sobě nemoc, ale může být na druhou stranu jedním z příznaků nemoci. Může ukazovat na onemocnění žaludku, syndrom dráždivého tračníku apod. Při dlouhodobých problémech je vhodné navštívit lékaře.

„Mít občas nadmuté břicho je však naprosto normální a není to jasná známka toho, že máte špatnou životosprávu. Důležité je zjistit příčiny nadýmání, pokud je to konkrétní potravinová alergie, třeba právě na laktózu, je vhodné se takzvaným spouštěčům vyhýbat. Dobré je určitě znát potraviny, které vás mohou nejvíce nadýmat,“ upozorňuje Burešová.

Pokud můžeme vyloučit potravinovou alergii, tak potom je potřeba se zaměřit na potraviny, které mají nadýmavé účinky a předcházet tomu.

Zelí, brokolice či kapusta

Neznamená to, že je z jídelníčku vyloučíme, ale naopak při pravidelné konzumaci si trávicí trakt zvykne a bude tyto potraviny lépe snášet. Pravidelná konzumace výživných a na vlákninu bohatých potravin by určitě neměla zmizet z jídelníčku. Proč nás nadýmají? Brukvovitá zelenina totiž obsahuje rafinózu – trisacharid, který tráví v tlustém střevě bakterie produkující plyny.

Je potřeba si hlavně hlídat porce, začít nejdříve s menším množstvím a hlavně tepelně upravovat vařením ve vodě či v páře, tím se zlepší stravitelnost, třeba právě syrové kapusty. Ani vaření zeleniny vás však nadýmání nezbaví stoprocentně. 

Luštěniny

U luštěnin jako fazole, čočka, hrách či sójové boby je to podobné jako u nadýmavé zeleniny, pokud je tělo bude přijímat pravidelně v menších porcích, tak se nadýmání nebude tak projevovat. Jsou bohatým zdrojem bílkovin, ale rovněž v sobě mají sacharidy a vlákninu, které naše tělo nedokáže strávit. Střevní bakterie se začnou krmit sacharidy a přitom produkují plyny vedoucí k nadýmání.

U luštěnin je důležitá úprava, jako namáčení, ideálně přes noc, pokud je chceme druhý den vařit (minimálně 6 hodin), už při namáčení je dobré alespoň jednou vodu slít a propláchnout vodou čistou, tím se sníží množství antinutričních látek, které se uvolňují do vody a právě zvyšují riziko nadýmání.

Při vaření sbíráme pěnu, která se uvolňuje, která taktéž obsahuje zmíněné antinutriční látky, které špatně trávíme. Dále při vaření můžeme použít i bylinky jako například anýz, majoránka, bazalka.

Všeobecně méně nadýmavé luštěniny jsou loupané, volíme nejlépe hrách, červenou čočku a cizrnu. Z fazolí je nejlépe stravitelná adzuki a mungo. Velmi vhodné je používat luštěniny naklíčené (mungo, čočka, cizrna), které nenadýmají vůbec a navíc obsahují více vitamínů a živých enzymů, pro naše zdraví velmi přínosných.

Mléčné výrobky

Pocit plynatosti může být spojen i s konzumací sýrů cereálií s mlékem ke snídani. V tomto případě můžete trpět nesnášenlivostí na laktózu. Nedokážete trávit cukr, který se vyskytuje přirozeně v živočišném mléce. Nestrávená laktóza zůstává ve vašich střevech a způsobuje potíže. Zkuste v tomto případě kysané výrobky, jako je kefír či kvalitní jogurt s menším obsahem mléčného cukru, tedy laktózy nebo se jim vyhnout úplně.

Dále nám může nafouklé bříško způsobit konzumace jablek (obsahují fruktózu a sorbitol - cukry, které ne všichni lidé snesou), potraviny, které obsahují rafinovaný (bílý) cukr, větší množství soli, při jejich konzumaci začne tělo navíc zadržovat vodu. Vhodné je zvýšit pitný režim a zbavit se tak nadbytečné soli v těle.

Prevence a zařazení potravin, které nás nadýmání zbaví

„Zařazovat hlavně zeleninu a ovoce bohaté na vodu jako např. okurka (působí detoxikačně, funguje jako přírodní diuretikum a pomáhá nám zbavit se nadmutého břicha z důvodu zadržování vody), meloun a jižní ovoce jako např. papája (enzym v tropickém ovoci pomáhá štěpit bílkoviny v trávicím traktu a tím usnadňuje trávení), ananas, citrusy. Při přípravě jídla používat hojně bylinky jako tymián, fenykl, majoránka, bazalka, anýz, kopr. Pokud už vás trápí nadmuté bříško, uvařte si čaj z heřmánku nebo anýzu,“ říká Burešová.




Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji