Nedaří se vám ušetřit? Zkuste se zaměřit na nákup a spotřebu jídla

Rady & tipy 6. 5. 2018

Potřebovali byste ušetřit, ale nevíte jak? Přestože máte stabilní a přiměřený příjem, ke konci měsíce vám pořád chybí peníze. Neuděláme z vás sice boháče, ale pomůžeme najít „díry“, kudy se peníze zbytečně ztrácejí. Jednou z hlavních položek rodinného rozpočtu je jídlo. Poradíme vám, jak se dá ušetřit právě na stravě.

Nedaří se vám ušetřit? Zkuste se zaměřit na nákup a spotřebu jídla

Jídelníček a nákupní seznam

Možná to zní úmorně, ale tyhle dvě věci by se měly stát vaším běžným pomocníkem. Sice to bude stát trochu času a úsilí, ale výsledkem bude, že v košíku nepřistanou zbytečnosti a v ledničce se nezkazí jídlo, které nespotřebujete.

Sepište si, co chcete v týdnu a o víkendu vařit. A přesně podle toho udělejte nákup, ideální frekvence většího nakupování je jednou až dvakrát týdně. Vynechte neplánované výlety pro drobnosti, nejspíše byste vzali i „něco navíc“. Do obchodu choďte sytí – lépe odoláte různým lákadlům.

Pro ještě větší úspory projděte slevové letáky. Existuje i celá řada srovnávacích webů, kde najdete akční ceny velkých řetězců.

A přidáme ještě jeden marketingový trik: porozhlédněte se i po zboží ve spodních a horních regálech. Je totiž obvyklou praxí, že nejdražší zboží bývá ve výši očí.

Podle Českého statistického úřadu za potraviny utratíme okolo 18 % z rozpočtu a vypadá to nějak takto:

NÁZEV %
Potraviny 16,03%
Maso 4,21%
Mléko, sýry a vejce 3,16%
Pekárenské výrobky; obiloviny 2,83%
Nealkoholické nápoje 1,73%
Zelenina 1,44%
Ovoce 1,30%
Cukr, marmeláda, med, čokoláda a cukrovinky 1,21%
Minerální vody, nealkoholické nápoje, ovocné a zeleninové šťávy 1,08%
Oleje a tuky 0,76%
Káva, čaj a kakao 0,65%
Ryby a mořské plody 0,44%

Domácí strava versus polotovary a restaurace

Chodíte rádi na kávu nebo večeři s přáteli? A v době oběda si ještě skočíte do restaurace nebo jídelny? Chcete-li ušetřit rozpočet o kus víc, vyhněte se těmto „radovánkám“, jak jen to bude možné. Aspoň párkrát týdně si oběd do práce připravte doma. Není to sice tak pohodlné, jako když vám hotové jídlo donesou až pod nos, ale zase je to úsporné. Navíc při vaření doma přesně víte, co jste do jídla přidali a můžete si ho připravit úplně podle svého gusta.

Nebojte se vařit ve velkém a přebytky zmrazit. Ušetříte tím, jak svoji energii, tak tu, co potřebujete k vaření. Ideální je vařit v tlakovém hrnci, nebo aspoň v hrnci s pokličkou. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji