Nepodceňujte pitný režim vašeho školáka!

Rady & tipy 14. 9. 2017

Každý z nás už určitě slyšel o tom, jak důležité je dodržovat správný přísun tekutin. Plnohodnotný pitný režim a dostatečný příjem minerálů, vitamínů a stopových prvků je totiž nezbytný pro naše zdraví. O tom, co a kolik toho vypijeme my dospělí, si rozhodujeme sami. Nesmíme ale opomíjet ani pitný režim našich potomků. Jaké nápoje je nejvhodnější dětem přibalit do školní aktovky? 

Nepodceňujte pitný režim vašeho školáka!

Foto: 123rf.com

Dostatek tekutin je naprosto nezbytnou součástí pestré vyvážené stravy a zdravého životního stylu každého člověka, zvláště pak dítěte. Nedostatek tekutin může mít za následek únavu organismu, bolesti hlavy, zhoršenou funkci ledvin a další potíže. Při nedostatečném přísunu tekutin mohou být děti roztržitější, dříve se unaví a mohou mít i problémy se soustředěním.

Nestačí jen pravidelně pít

Množství potřebných tekutin se mění podle věku, hmotnosti, prostředí a fyzické aktivity. Zpravidla ale platí, že celkový příjem tekutin by se u školáka (7-10 let 1,8l; 10-13 let 2,15 l/den) měl pohybovat kolem 2 litrů za den. Do tohoto objemu se započítávají i polévky a voda obsažená v ovoci a zelenině. Dětem by se mělo od malička vštěpovat, že pitný režim má být pravidelný. Samozřejmě také hodně záleží na výběru nápoje.

Děti by se měly vyhýbat zbytečnému přísunu cukru v přislazovaných nápojích, které bývají většinou ve školách k dostání v automatech. Limonády a další sladké nápoje totiž obsahují velké množství cukru, barviv a konzervantů. Přeslazené nápoje dokonce snižují účinnost pitného režimu, protože na jejich odbourávání tělo potřebuje hodně vody. Přemíra cukru navíc může vést třeba až k dětské obezitě.

A čím děti „napojit“?

Nejvhodnější tekutinou pro každodenní pití je čistá pramenitá voda. Pro děti je vhodná voda bez bublinek, oxid uhličitý totiž může dráždit dětský žaludek a způsobovat jeho překyselení. Díky bublinkám se navíc také mnohem dříve dostaví pocit uhašení žízně a dítě pak nevypije tolik, kolik jeho tělo potřebuje.

Čistá voda je sice nejvhodnější, ale většina dětí ji samotnou zrovna nezbožňuje. „Mezi další vhodné nápoje, které školákům můžete přibalit do aktovky, patří ovocné, zelené či bylinkové čaje nebo třeba 100% džusy naředěné s vodou. Ideální je připravit dětem s sebou do školy například ledový ovocný čaj bez cukru“, doporučuje Zuzana Soldátová ze společnosti Unilever. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji