Nové zázraky v kuchyni - potraviny, které uzdraví i nabijí energií

Rady & tipy 10. 6. 2017

Udržet pozornost a oční víčka bývá někdy nadlidský výkon. Únava čas od času přepadne každého z nás a nedostatek energie ne a ne překonat. Občas stačí se nakopnout šálkem kávy, při dlouhodobé únavě na něj ale nespoléhejte. Nejlepším řešením nedostatku energie je zdravý životní styl. Nic vás neprobere tolik jako dostatek kvalitního spánku, pravidelný pohyb a vyvážená zdravá strava. Jaké potraviny vám pomohou nejvíce, a navíc jejich konzumací prospějete svému zdraví?

Nové zázraky v kuchyni - potraviny, které uzdraví i nabijí energií

Avokádo

Avokádo bývá v poslední době právem označováno jako superpotravina. I přesto, že se jedná o ovoce, obsahuje jen velmi málo cukru. „Nachází se v něm spoustu mononenasyceného tuku, který snižuje hladinu cholesterolu, dodává energii a do tkání se ukládá jen minimálně. Obsažený lecitin působí pozitivně na paměť a soustředění,“ říká Věra Burešová, výživová poradkyně.

Naklíčená semínka a luštěniny

Pro dobití energie zkuste například naklíčená semínka quinoa nebo semínka slunečnice, z luštěnin funguje skvěle čočka nebo fazole mungo. Při klíčení přijímají zrna vodu, což aktivuje enzymy a dochází tak ke štěpení organických látek. Škroby se štěpí na jednoduché cukry, tuky na volné mastné kyseliny a bílkoviny na aminokyseliny. Roste také obsah vitaminů skupin A, B, C a E. Konzumací těchto potravin podpoříte svou nervovou soustavu, zamezíte stresu a nervozitě.

MatchaTea

Jemný práškový zelený čaj MatchaTea se vyrovná zhruba 10 šálkům běžného zeleného čaje. V Japonsku se tento čaj pěstuje speciální zastiňovací technikou, díky které obsahuje zvýšené množství chlorofylu. Tradičními postupy se pak z tohoto čajovníku vyrábí jemný prášek, který po důkladném spojení s vodou vytvoří lahodný nápoj MatchaTea. „MatchaTea obsahuje spoustu blahodárných látek. Zejména preventivně pomáhá dle studií proti rakovině, má výrazné detoxikační účinky, snižuje hladinu špatného cholesterolu, dodává energii a celkově posiluje lidský imunitní systém, zlepšuje náladu či pomáhá spalovat kalorie a posiluje paměť a koncentraci,“ vyjmenovává Petr Patočka, odborník na MatchaTea.

Banány

Banán je plný draslíku, který je důležitý pro správnou funkci svalů a nervů. Má vysoký obsah přírodního cukru, který se rychle uvolňuje do krevního oběhu a dodává tak energii okamžitě. Banán je vhodná svačina při fyzickém i psychickém vytížení. Zahání únavu, dodává energii a zlepšuje schopnost se soustředit. Navíc obsahuje vitaminy A, B a C. Při nákupu sáhněte spíše po zralejších banánech, ty jsou totiž pro tělo lépe stravitelné.

Mandle

Ideální pro konzumaci jsou mandle (stejně jako ořechy) nepražené a nesolené. Doporučuje se je přes noc nechat namočené, což pomůže odstranit těžko stravitelnou slupku, ale jiné úpravy nejsou potřeba. Když dodržíte denní doporučenou dávku mandlí, což je asi 30-40 g (1 hrstka), můžete svému tělu velice prospět. Mandle jsou bohaté na tzv. mononenasycené tuky, které pozitivně ovlivňují hladinu cholesterolu a prospívají srdci. „Také obsahují hořčík, který napomáhá v těle látkové výměně a bojuje proti únavě,“ dodává Věra Burešová, výživová poradkyně.

A co naopak při únavě omezit?

Pokud se potřebujete udržet bdělí, rozhodně se vyhněte alkoholu, pocit únavy ve vás může vyvolat už jedna sklenička vína. To vás asi nepřekvapí. Už vám ale někdo řekl, že únavu mohou podpořit také potraviny z bílé mouky? Vyhněte se proto nadměrné konzumaci pečiva, ale také těstovin. Nepřispívají ani červená masa jako třeba hovězí a další těžká a také smažená jídla. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji