Patří čokoláda do dětské svačiny?

Rady & tipy 3. 9. 2018

Problém, který řeší každá maminka nejen ve školním roce. Jak připravit a naservírovat jídlo, aby bylo zdravé, dětem chutnalo a neodvádělo je k utrácení kapesného za sladkosti? Přemíra cukru v dětském jídelníčku je jednou z příčin obezity a nadváhy u dětí, a jejich počet každým rokem v Evropě i České republice roste. Absolutní zákaz sladkého ale na děti často neplatí - zakázané ovoce, jak známo nejvíce chutná. A slazené limonády, čokoládové sladkosti a sušenky mají pro dětský jazýček tu nejlahodnější chuť vůbec. 

Patří čokoláda do dětské svačiny?

Foto: Shutterstock

Co se ve škole naučíš, v dospělosti jako když najdeš

Stravovací návyky z dětství si neseme i do dospělosti. Pokud tedy dítě trpí nadváhou nebo obezitou, je velice pravděpodobné, že se s váhou a s ní spojenými zdravotními problémy bude potýkat i v dospělosti. Podle statistik jsou to dokonce ⅔ dětí, kterým sklony k nadváze zůstávají až do dospělosti.

Nutnost dohledu nad dětskými jídelníčky se odráží také v úpravách legislativy v posledních letech - od září 2015 jsou ve školách zakázány automaty se sladkostmi. Diskuse proběhla i okolo zvyšování počtu povinných hodin tělocviku a nový případ pravidelně rozvíří debatu okolo kvality obědů ve školních jídelnách. A netýká se to jen České republiky. Například populární britský kuchař Jamie Oliver stojí v čele kampaně nazvané Food Revolution Day, která se snaží prosadit výuku o zdravé stravě do školních osnov.

Nadváha u dětí

A že má Velká Británie na čem pracovat a koho v oblasti výživy vzdělávat - v kategorii těch nejmenších dětí drží hned po Irsku druhou příčku s 23 % dětí s nadváhou nebo obezitou. Počet českých dětí s problémy s váhou ve věku do pěti let se pohybuje okolo 5,5 %. Česká čísla nejsou natolik alarmující, přesto je na prevenci třeba pracovat. Škola zvládne naučit děti spoustu věcí. Zásadní roli ale hraje vliv rodičů - všichni se totiž nejsnadněji učíme opakováním. Děti učíme správným vzorům i zlozvykům také tím, jak si my sami skládáme jídelníček.

Pět porcí denně

Důležité je nastavit ve stravování pravidelnost. Nevynechávejte snídaně ani svačiny a naučte dítko jíst menší porce pětkrát nebo šestkrát denně. Každá porce by měla ideálně obsahovat ovoce nebo zeleninu. Nejčastější chybou ve složení svačinky je to, že jídlo je příliš energeticky bohaté, ale nutričně chudé. Nedodává tedy tělu potřebné živiny, pouze rychle spalitelnou energii, která se při nadbytku ukládá do tuků. Pokud pak dítě celý den sedí ve škole a nemá dostatek pohybu, energii ani nemá jak vybít. Další zásadou je dostatek tekutin.

Méně je někdy více

Strava má být kaloricky vyvážená, ve správném poměru tedy mají být zastoupeny cukry, tuky, bílkoviny, a také vitamíny a vláknina. Problémem je jednoduchý cukr, vyskytuje se totiž v celé řadě potravin, které jsou běžnou součástí naší stravy - je ve sladkém pečivu, sladkých nápojích, sladkých mléčných výrobcích a cukrovinkách samozřejmě. Přislazovány bývají i müsli tyčinky, koncentrované ovocné šťávy a podobně.

Problematický je obsah soli, který by u dětí do šesti let neměl překročit 2 gramy. Také strava bohatá na tuky, převážně živočišné, ale i ty rostlinné, by neměla přesáhnout určité množství. Energeticky bohaté potraviny by neměly být v nadbytku, konkrétní podíl se liší podle věku dětí. 

Ideální svačina obsahuje bílkoviny, například v podobě mléka nebo jogurtu, vejce nebo kvalitní šunky s vysokým podílem masa. Dále sacharidy v podobě ideálně celozrnného pečiva, müsli, cereálií a ovoce či zeleniny. Sladkosti jako součást svačiny by měly být výjimečné, zařadit je můžete při slavnostnějších příležitostech - v malém množství neškodí.

Zdravé sladkosti

I ze sladkých odměn lze vybírat - podstatné je kritérium množství a kvality. Ze zdravých odměn můžete zvolit nepřislazované müsli tyčinky, sušené nebo čerstvé ovoce, oříšky nebo kvalitní vysokoprocentní čokoládu. U “sladkostí” hlídejte obsah cukru, případně tuků, u čokolády podíl kakaové sušiny. Čokoláda s vyšším obsahem kakaa obsahuje zpravidla i méně cukru.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji