Plánujete miminko? Nejprve začněte připravovat samu sebe

Rady & tipy 27. 8. 2018

Těhotenské vitaminy jsou již běžnou součástí denního režimu mnoha těhotných. Pokud ale ženy začnou brát speciální doplňky stravy pro těhotné a kojící až poté, co se na těhotenském testu ukáže pozitivní výsledek, je už téměř pozdě. Správné vitaminy a minerální látky nejen že mohou pozitivně ovlivnit reprodukci, ale také připraví tělo ženy na zvýšené potřeby jak její, tak miminka.

Plánujete miminko? Nejprve začněte připravovat samu sebe

Foto: 123rf.com

Vitamíny pro těhotné začněte brát ještě před otěhotněním

Speciálním doplňkům stravy určeným pro období související s těhotenstvím se běžně říká vitaminy pro těhotné, někdo ještě dodá pro kojící. To je ale matoucí. Tento speciální doplněk stravy by totiž měly ženy začít užívat současně s rozhodnutím otěhotnět. Ideálně by měl být součástí každodenního příjmu živin minimálně měsíc před početím. Vysadit by ho pak měly až po dokončení kojení,“ vysvětluje MUDr. Luboš Vlček z centra asistované reprodukce Gynem. Pro vývoj miminka jsou klíčové první tři měsíce těhotenství, přičemž třetinu z tohoto období bývá těhotenství neprokázáno.

Nejdůležitější vitaminy:
Kyselina listová(folát, vitamin B9) –správný vývoj plodu (zejména nervové soustavy); prevence rozštěpových vad, předčasného porodu a potratu
Vitamin D3 – podpora reprodukce; pomáhá tělu přirozeně vstřebávat a vázat vápník
Jód – syntéza hormonů štítné žlázy; správná funkce nervového systému
Omega 3 (z toho DHA) – správný vývoj mozku a zraku miminka
Vitamin E – napomáhá k ochraně buněk a tkání před tzv. volnými radikály; ochranný činitel před oxidačním poškozením omega-3 mastných kyselin

Je všeobecně známo, že těhotenství s sebou přináší vyšší potřeby na výživu. To ale neznamená, že by těhotné měly jíst za dva, nebo že mají sáhnout po multivitaminech. Důležité je uvědomit si, že zvláštní nároky jsou na tělo kladeny jen v některých oblastech,“ pokračuje MUDr. Luboš Vlček. Při plánování miminka jsou nejdůležitější kyselina listová a vitamin D. Zatímco vitamin D má pozitivní vliv na podporu reprodukce, kyselina listová slouží jako prevence pro vznik závažných postižení dítěte (např. rozštěpy páteře). Zapomínat by ženy neměly ani na jód, nenasycené mastné kyseliny a vitamin E, který tyto kyseliny chrání před volnými radikály. Jen kyselina listová tedy nestačí.

Soulad stravy a doplňků

V posledních letech je patrný návrat k přírodním směrům a snaha omezit příjem toho, co tělo nepotřebuje. Stejně jako běžné multivitaminy mohou tělo ženy zatěžovat i některé přípravky pro těhotné. Ty totiž mohou obsahovat vitaminy a minerální látky ve vysokých dávkách nebo obsahují i to, co žena tělu dodá přirozeně pestrou a vyváženou stravou. Příkladem může být např. vápník, o kterém je známo, že je v těhotenství velmi důležitý. Ve formě doplňků stravy je ale vhodný pouze u žen s vysokým rizikem hypertenze v těhotenství nebo s nízkým příjmem vápníku ve stravě. Pro ostatní je vhodnější příjem vitaminu D3, který zajistí vstřebávání vápníku z přirozených zdrojů (např. mléčných zakysaných výrobků, brokolice, ořechů a semínek).

Na trhu se nyní objevila novinka Ogestan, která obsahuje pouze to, co žena skutečně potřebuje, tedy kyselinu listovou, vitaminy D a E, jód a omega 3 nenasycené mastné kyseliny (z toho DHA). Díky tomu je vhodná od období plánování miminka až po kojení. 

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji