Proti riziku cukrovky se můžeme bránit i správnou životasprávou.

Rady & tipy 10. 1. 2017

Možná jste se svým životním stylem docela spokojeni. Nemusíte se skutečně až tak výrazně odlišovat od správného modelu, ale i drobné odchylky se mohou sčítat v opravdu nepříjemné překvapení: Máte cukrovku! A nebyli byste v tom rozhodně sami. V České republice bylo v loňském roce evidováno 928 tisíc lidí trpících diabetem a dalších nemocných stále přibývá. Přitom 8 z 10 případů diabetu 2. typu by se dalo předejít změnou životního stylu.

Proti riziku cukrovky se můžeme bránit i správnou životasprávou.

Foto: 123rf.com

Diabetes souvisí s nezdravým životním stylem

Většina pacientů (asi 92 %) má diabetes 2. typu, který souvisí s nezdravým životním stylem. A právě počet těchto diabetiků v posledních letech přímo raketově stoupá. Podle odhadů odborníků by v roce 2035 mohl cukrovkou trpět dokonce každý desátý obyvatel Česka! Jak málo vlastně stačí k prevenci tohoto onemocnění přiblíží v přiloženém desateru lékařka Diabetologického centra Interní kliniky 1.LF UK a ÚVN Praha, As. MUDr. Jarmila Jirkovská. 

Jak cukrovce předejít?

  • Zamýšleli jste se nad otázkou, jak trávíte běžné dny a čemu věnujete čas? Plánujte úkoly ve vlastním životě tak, aby vás vždy alespoň trochu bavily. Najděte si cíl, proč chcete provést třeba i malou změnu životního stylu a směřujte k němu s rozmyslem. Pak můžete mít radost z dosažení dlouhodobějšího úspěchu.
  • Zajímejte se o vlastní zdraví, buďte aktivní, ptejte se svých zdravotníků na informace, které potřebujete vysvětlit.
  • Myslete na to, co jíte. Volte potraviny, které vám chutnají, ale zároveň si jimi nepoškozujete vlastní zdraví. Nekupujte domů zbytečná lákadla. Pokud jíte běžně zdravě, pak lze sníst občas i něco „méně zdravého“.
  • Přemýšlejte, jaký druh pohybu by vás bavil. Tomu pak zkuste věnovat trochu času (k prevenci cukrovky stačí i 30 minut chůze denně). Choďte, cvičte, hýbejte se. Protože pokud to neuděláte vy, nikdo jiný to za vás neudělá. Pozitivní vliv pohybu prospěje i vaší náladě.
  • Nepodceňujte preventivní prohlídky u praktického lékaře. V krevních odběrech vám kontroluje i hladinu cukru.
  • Zajímejte se o glykemické hodnoty (= cukr v krvi), zejména pokud patříte mezi osoby rizikové pro vznik cukrovky (obezita, zvýšený cholesterol, zvýšený krevní tlak, diabetes u rodičů, u žen v těhotenství apod.). Glykémii si můžete kontrolovat i samostatně doma na glukometru. Pokud naměříte kdykoliv během dne náhodnou hodnotu ≥ 7,0 mmol/l, je vhodné oznámit to praktickému lékaři.
  • Dostatek spánku nenahradíte ničím jiným.
  • Nekuřte nebo se snažte alespoň kouření omezit. I postupné krůčky směřují k úspěchu a každá nevykouřená cigareta hraje ve prospěch vašeho zdraví.
  • Naslouchejte doporučením lékaře / zdravotní sestry. Jsou na vaší straně ve snaze zabránit vzniku nemoci nebo již existující nemoc vhodně léčit.
  • Žijte s úsměvem a nechte se co nejméně vést stresem. Nikdy nevíte, co bude zítra, takže ke změně využijte už dnešek.
Více informací o problematice diabetu – jak mu předejít i jak s ním žít, když už přijde, najdete na komunitním webu edukativní zdravotně-preventivní platfotmy www.hlidejsizdravi.cz.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji