Víte, co všechno by měla obsahovat strava vašich dětí?

Rady & tipy 26. 4. 2017

Asi většina z nás čas od času dospěje k pochybám, zda se naše děti správně stravují. Mají každý den dostatek vhodných živin pro jejich rostoucí organismy? Nekonzumují příliš sacharidů a tuku? Mají dostatek vitamínů? Na téma stravování našich dětí jsme si dnes povídali s RNDr. Pavlem Suchánkem, nutričním specialistou.

Víte, co všechno by měla obsahovat strava vašich dětí?

Strava u malých dětí je plně v rukou rodičů, jak ale ukázat správnou cestu těm starším?

Na tuto otázku existuje velmi jednoduchá odpověď. Děti jedí stejné jídlo jako jejich rodina. Tudíž byste si měli uvědomit, že pokud chcete, aby vaše děti jedly více ovoce, zeleniny měli byste je konzumovat také, nebo pro vás a děti najít vhodnou alternativu jako jsou např. 100% džusy nebo pyré. Zároveň je důležité jim vysvětlit, co jsou správné stravovací návyky, aby věděly, co si ve škole nebo v obchodě mají vybrat.

Na čem bychom tedy měli trvat, co je pro děti nejdůležitější?

Jedním z nejdůležitějších návyků vytvořených v útlém věku by měla být konzumace výživné snídaně. Je to jídlo, které nám dodá energii k odstartování dne. Proto je důležité, aby byla snídaně vyvážená, plná vitaminů a stopových prvků nezbytných pro fungování našeho těla. Teoreticky o tom všichni víme, ale ve skutečnosti většina z nás stejně jako z našich dětí má tendence snídat stále to samé, nebo ke snídani volit výrobky s velmi nízkou nutriční hodnotou. Je proto důležité jim připomenout ovoce a zeleninu, které v zimním období, kdy je možnost nákupu zralého ovoce omezena, mohou být zastoupeny i 100% džusem nebo pyré.

Jaké jídlo byste doporučil konzumovat ve škole?

Jak ukazují průzkumy o správné výživě, mnozí rodiče chtějí mít jistotu, že jejich děti dostanou denně porci masa, ale jen málo z nich pamatuje ve stravě na rybu, luštěniny nebo jídlo se zeleninou či rýží. Rodiče také dávají dětem příliš málo zeleniny a ovoce, během dne. Bohužel luštěniny jako alternativa k masu se ve školách objevují zřídkakdy, a co víc školní jídelny někdy nabízejí velmi chudý výběr zeleniny.

Jak by měla vypadat pořádná svačina?

Měli bychom si uvědomit, že i svačina by měla být výživná, aby vhodně doplnila stravování během pobytu ve škole. Jedním z největších problémů je, že děti mají tendenci jíst stále stejné a spíše nevhodné potraviny, které mohou ovlivnit jejich trávicí systém a působit zažívací poruchy. Dětské svačinky by měly obsahovat takové potraviny, které obsahují i více vlákniny: ořechy, semena, ovoce a zelenina, přičemž jedna z denních dávek ovoce a zeleniny může být nahrazena 200 ml džusu nebo kapsičkou ovocného nebo zeleninového pyré.

Je svačina po výživné snídani nutná?

Svačina je něco, co nesmí v dětské stravě chybět, přičemž nejlepší doba pro svačinu je v určitém časovém odstupu od hlavního jídla – dopolední svačina, odpolední svačina či malá druhá večeře po klasické večeři. Je důležité, aby svačina byla výživově hodnotná, protože jinak může mít špatný vliv na naši pohodu a ještě hůř - může vést k obezitě. Nejlepší je nabídnout dětem svačinu v malých porcích, které jsou pro ně atraktivnější. Kromě toho, když budou děti jíst menší svačinové porce, dostanou hlad a je větší pravděpodobnost, že budou jíst více během hlavního jídla.

Liší se zásadně nutriční potřeby dětí?

Děti ve srovnání s dospělými potřebují 5,5 x více železa, 4 x více vápníku, 3 x více esenciálních mastných kyselin, 7 x více vitamínu C na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Zelenina servírovaná zábavnou formou, ovoce (jablka, hrušky, banány), různé ořechy, semena mohou zvýšit množství potřebných živin v dětské stravě.

Všude slýcháme, že ovocné džusy obsahují cukry, a tudíž bychom je ani my, ani naše děti spíše neměli pít, co je na tom pravdy?

Zdravý životní styl a vyvážená strava jsou mimo jiné postaveny i na každodenní dostatečné konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny. Džusy a pyré představují jednoduchý způsob, jak této konzumace dosáhnout snadněji. Samozřejmě zbytek porcí je vhodné doplňovat jak v syrové, tak u zeleniny i tepelně upravené formě, ale i tak džusem nebo pyré můžete pokrýt jednu porci ovoce a zeleniny z pěti doporučených. A co se týká cukrů v džusech tak vězte, dle nařízení EU se do 100% džusů nesmí přidávat žádné konzervanty, barviva, umělá aromata, přidaný cukr nebo jiná sladidla. Do ovocných a rajčatových džusů se taktéž nesmí přidávat cukr. Přidávat tyto ingredience je zakázáno jak do krabicových džusů, džusů ve sklenicích, tak do džusů v plastových lahvích. Barva, chuť a vůně džusů musí odpovídat ovoci, ze kterého je džus vyroben.

Autor: Redakce Můžeme jíst zdravěji

Partneři Můžeme jíst zdravěji